maximegoesamerica

Eerste schoolweek

Hey allemaal,

Ik heb de eerste dagen van school overleefd hoor! De vakken die ik vorige week heb gekozen zijn toch veranderd. In plaats van US Government heb ik US History en in plaats van Intro to Education heb ik nu Child Development. Ik ga proberen om US History toch om te zetten naar US Government, want ik vind geschiedenis echt heel saai. Bij Child Development leer ik hoe de zwangerschap werkt en leer ik de psychologie van kinderen tot en met 5 jaar, ook heel interessant, dus dat laat ik lekker zo! De duits klas waar ik nu in zit is veel te makkelijk voor mij, dus die klas wordt nog gewisseld voor me. Volgende week heb ik een afspraak met mijn counsiler en ga ik misschien 1 of 2 vakken toevoegen aan mijn rooster.

Het rooster op Westside is ongeveer hetzelfde als in Nederland, je hebt verschillende vakken op 1 dag maar de weken zien er hetzelfde uit. De dag is verdeeld in 14 mods, oftewel 14 keer 40 minuten met soms een open mod (tussenuur). School begint om 8.00 uur en iedereen mag pas naar huis na de 14e mod (ja, ook als je eerder uit bent moet je wachten). Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag beginnen we de eerste 15 minuten met homeroom. Dit kun je vergelijken met een mentorklas. In de eerste 10 minuten zeggen we de Pledge of Allegiance, een soort eerbetoon aan Amerika. De Pledge wordt dan ook richting de Amerikaanse vlag, die alle klaslokalen hangt, gezegd. Ik wist dat ze dat hier doen, maar toch was het wel lachen om dit voor de eerste keer meet te maken. Na homeroom begint je dag pas echt met de lessen. Elke dag is de 14e mod om 15.10 uur afgelopen alleen niet op woensdag, dan zijn we al om 14.50 klaar omdat er 's morgens dan geen homeroom is. Elke week heb je dus hetzelfde rooster, maar in tegenstelling tot de Nederlandse roosters heb je die niet met steeds dezelfde klas. Iedereen heeft zijn eigen rooster en elk uur zit je met andere mensen in een klas. Je hebt wel voor elk vak dezelfde leraar. De meeste uren zijn small groups, de lessen hoe wij ze zijn gewend. Soms hebben we large groups, deze worden gegeven in het auditorium (theater) of in de collegezaal die we hebben op school. In deze large groups zitten we met alle leerlingen die dat vak hebben gekozen en krijgen we les van alle leraren die dat vak geven. Zo heb ik toch nog het idee dat ik op een HBO zit;).

Ik heb nu 6 vakken, maar ik heb veel open mods en makkelijke vakken waardoor ik vaak mijn huiswerk al af heb in de les, en dus niks heb te doen in de open mods. Op sommige dagen ben ik zelfs al om 1 uur klaar, maar moet ik nog wachten tot na de 14e mod voordat ik de school uit mag. Voor degene die denken: "Maar je kunt toch gewoon het gebouw uitlopen?" Nee, bij letterlijk elke mogelijke uitgang staat een leraar of congierge. En ze laten je er echt niet uit, zelfs niet als je het heel lief vraagt en zegt dat je een uitwisselingsstudent uit Nederland bent (alleen de eerste dag ben ik weggesneakt omdat de congierge toevallig naar de wc was). De andere dagen heb ik het geprobeerd maar was het geen succes.

Al met al vind ik de eerste dagen meevallen en ik heb bijna geen moeite met het begrijpen van de lesstof in het Engels. Soms is wiskunde lastig met alle termen die ik natuurlijk alleen in het Nederlands ken, maar dat komt wel goed. Het praten in het Engels gaat ook al een stuk beter. Ik krijg veel opmerkingen dat ze mijn accent leuk vinden, en ze schreeuwen zelfs door de klas dat ik door moet blijven praten als ik antwoord geef op een vraag van de leraar;). Het is soms lastig om (nog) geen vrienden te hebben, maar er zijn meestal wel mensen bij wie ik kan zitten in de pauzes (helaas kan ik niet bij Mia en haar vrienden zitten omdat wij een ander lunchrooster hebben).

Maandag is er een total solar eclipse die het beste zichtbaar is in Nebraska, dus Linnea laat Mia en mij niet naar shool gaan. We gaan naar een ander deel in Nebraska waar je het beste de eclipse kan zien, dus dat wordt wel leuk. Vorig weekend ben ik naar de Iowa State Fair geweest, een soort staatsfeest. De Iowa State Fair is dichterbij dan die van Nebraska, want Omaha ligt namelijk op de grens van Nebraska en Iowa. Er waren heel veel kraampjes met eten en alles stond in het teken van landbouw. Er waren wedstrijden voor onder andere de zwaarste pompoen, de roodste appel en de grootste paprika. Ook was er een wedstrijd voor mensen die zoveel mogelijk hotdogs kunnen eten in 10 minuten. Heel bizar om dat in het echt te zien.

Er zijn ook weer wat tripjes erbij gekomen. In het laatste weekend van Sptember gaan we naar San Fransisco! Avi's vader wordt dan 85 en er is een groot feest voor de hele familie. Met Thanksgiving in November gaan we naar Denver in Colorado.

Gelukkig heb ik geen last meer gehad van heimwee en het begint al steeds meer als thuis te voelen. ik heb al een paar keer geskyped met mijn ouders en vriendinnen en het voelt goed om ze af en toe even bij te praten. Ik heb (tot nu toe) nog steeds geen spijt gehad van mijn keuze om hier naartoe te komen en ik geniet volop!

Liefs, Maxime



Reacties

Reacties

Hilda2

Leuk verhaal dat je schrijft en fijn dat je bijna geen heimwee meer hebt. Zo kun je je echt focussen een real American girl te zijn ?
De uitstapjes die al gepland zijn, zijn ook erg leuk om mee te maken. Veel plezier daar ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active