maximegoesamerica

Verschillen tussen NL en de VS

Hi,

Jullie zullen wel denken, nog een blog vandaag? Na 1,5 maanden in Amerika zijn me toch wel een paar dingen opgevallen. Die wilde ik graag benoemen. Maar dan wel in een aparte blog, omdat dit niet echt bij een gebeurtenis hoort. Gewoon de verschillen in het algemeen en een paar typische amerikaanse dingen die je niet zien in Nederland. Here we go!

1. De schoolspirit op de Amerikaanse scholen is INSANE. Ik overdrijf niet als 70% van de leerlingen op school een Westside shirt of trui aan hebben. Ook de leraren zijn heel fanatiek en je merkt dat de school echt 1 is. Heerlijke sfeer is dat!

2. Ik krijg veel vragen over Nederland en Europa. Zoveel dat ik mezelf soms afvraag of ze hier les krijgen over de wereld en andere continenten. Voorbeeld van een gesprek met een meisje van 16: "Oh you're the exchangestudent right?" "Yeah, i am" "That's so cool! From which country are you?" "I am from The Netherlands" "The Netherlands? But I mean which country" "The Netherlands is the country, it's in Europe" "Oh, is that close to Amsterdam?". Ik stond echt versteld van dit gesprek en ze begreep het gewoon echt niet. Heel vreemd.

3. Amerikanen zijn over het algemeen heel trots op hun land en willen dat ook graag laten zien. Elke straat heeft zeker bij 1 huis een amerikaanse vlag bij de voordeur hangen, als het er niet meer zijn. Elke dag op school wordt ook de Pledge of Allegiance gezegd. bij dit 'versje' sta je rechtop en je rechterhand ligt op je hart. Ik heb het nu 2 weken ongeveer elke dag gehoord, dus ik ken het nu ook uit mijn hoofd. Hier komtie: "I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation, under God, indivisible, with liberty and justice for all". Let ook op welke woorden met een hoofdletter beginnen. Beetje erg nationalistisch dit.

4. Bijna iedereen draagt sportkleren. Of ze nou naar school gaan, boodschappen gaan doen of naar hun werk gaan. Ik wist niet helemaal wat me overkwam toen ik de eerste dag naar school ging. Als ik een spijkerbroek aan heb voel ik me serieus overdressed. Maar als je het zo bekijkt, scheelt het me 's morgens wat tijd en kan ik langer slapen, want ik doe toch gewoon een legging en een trui aan. Niemand maakt het wat uit.

5. Je wordt hier doodgegooid met chocolatechip koekjes. Je krijgt ze overal gratis bij en hoe lekker ik ze ook vind, ik begin ze een beetje zat te worden.

6. Als mensen je voor het eerst ontmoeten zeggen ze altijd "Nice to meet you!". Heel aardig natuurlijk, maar ik blijf twijfelen hoe oprecht ze het menen;). Net als alle "How are you"'s die ik elke dag letterlijk meer dan 5 keer hoor. In plaats van dat wij alleen "hallo" of "hey" zeggen is het hier "Hey, how are you?". Je hoort dan te zeggen "Good, how are you?" en dan zeggen ze weer terug "Good, thanks". Je hoort niet te zeggen hoe het echt gaat. Gewoon zeggen dat het goed gaat, dan ben je beleefd.

7. Als er iemand is overleden en het huis moet verkocht worden, worden ook de spullen die in het huis staan verkocht. Dit worden 'housesales' genoemd. Bij deze housesales worden alle bezittingen van die persoon uitgestald en getaxeerd. Er zijn bedrijven die dit doen, maar je kunt het ook zelf doen als nabestaande. Deze slaes worden in het huis gedaan, omdat dat natuurlijk het makkelijkst is. Als je het door een bedrijf laat doen wordt er reclame voor gemaakt en wordt alles geregeld. Ik ben zelf naar een housesale geweest in de eerste week dat ik hier was. Ik wist niet wat me overkwam. Overal stonden en lagen spullen en elke kamer was bomvol. Het voelde heel vreemd om door de spullen van een overleden man/vrouw te snuffelen. De sfeer was heel apart, maar toch kwamen er veel mensen op af.

8. Ze hebben hier Drive Thru's voor bijna alles dat je kunt bedenken. Fastfoodketens, koffietentjes maar ook voor de bibliotheken, pinautomaten en apotheken. Amerikanen zijn denk ik een van de luiste mensen op de wereld. Ze stappen voor niks hun auto uit. Alles wordt met de auto gedaan. Opzich snap ik het wel, want de wegen zijn heel slecht en er is alleen een stoep in de buurt van een school. Mijn gastmoeder noemt het een 'autocultuur'. Ik noem het liever een 'ik-beweeg-voor-niks-cultuur'.

9. Amerikanen eten ZO ongezond. Er zijn lange rijen (binnen en in de drive thru) bij elke fastfoodketen om 12 uur 's middags. Ja, amerikanen zijn lui en halen eten. Maar ze halen geen broodjes, ze halen pizza, hamburgers of gefrituurde kip. En als ze dan voor een salade kiezen is de sla helemaal doordrenkt met dressing. Een ding dat ik hier heb geleerd als ik een salade bestel, vraag dressing 'on the side'. Dan krijg je een bakje met dressing en kun je zelf bepalen hoeveel dressing je wil.

10. Leraren staan hier dichter bij de leerlingen op school. De leraren maken minder gebruik van de machtspositie hier en ze voelen veel meer met je mee. Ze geven weinig huiswerk op maar op een goede manier. Of je nu 10 of 30 sommen maakt voor algebra. Het maakt de leraar niks uit en het scheelt voor jou tijd. Ook als je uitstel vraagt voor huiswerk, omdat je toevallig weg was in het weekend is helemaal geen probleem. Als je het maar hebt gemaakt aan het einde van het hoofdstuk.

11. Je krijgt OVERAL credit voor op school. En hoe meer credit, hoe beter je punten. Als je een formulier ingelevert met een handtekening van je ouders erop, extra credit. Of als je je huiswerk maakt (zelfs als het niet op tijd is), extra credit. Je hebt hier ook toetsen waar je je aantekeningen op boek bij mag houden. Het is heel makkelijk om goede punten te halen hier en ik sta ook bijna voor alle vakken een A of A+.

Jullie zullen je vast afvragen waarom ik zoveel tijd heb om al deze lange blogs te schrijven. Simpelweg: ik heb tijd teveel op school;). Ik heb veel open mods (tussenuren) en ik heb meestal het huiswerk al af in de les, zie punt 10. Deze blogpost is eigenlijk ook veel langer geworden dan ik had geplant, maar dan geef ik jullie wat meer te lezen over mijn leven hier!

Liefs, Maxime


Reacties

Reacties

Emma

Zooo herkenbaar dit allemaal! Vooral 11, niet normaal haha. X

Lian

Wat leuk dat je je in ieder geval kunt vermaken om die (grote) verschillen. Ik vind drive thru pinnen wel een luxe hoor ?

Veel plezier verder en hopelijk vind je snel ook andere bezigheden om je tijd mee te doden.

Liefs die docent die gebruik maakte van haar machtspositie ?☺️

Yara

Haha maxime dit komt mij zo bekend voor haha. Ik vind sommige dingen ook overdreven maar hun staan echt voor hun land. Elke dag je gezegje doen voor de vlag is ook z'n voorbeeld. Moet wel zeggen dat dit alleen op scholen gebeurt . Ik ken het ook nog uit mijn hoofd die tekst en die vergeet je ook nooit meer haha. Als je un keer gaat voor fast food. Raad ik burgers in & out aan. Echt super lekker! Geniet nog de aankomende maanden voordat je het weet zit je in het chaos kikkerlandje.

Iris

HAHA! Die "Hey, how are you" is zo verwarrend altijd! Ik wist nooit wat ik moest zeggen. De meesten zeiden gewoon alleen "Hello" terug, maar dat vond ik zo sneu, haha.

Nicole

Ik was op zoek naar verbanden tussen verschillen. Geen enkele behoefte om te bewegen rn de hele dag sportkleren aan. Heerlijk, ga ik hier ook eens uitproberen.
Waar zouden Amerikanen zich hier over verbazen en welke historie zit er achter de gewoontes...
Ook wel gek om te lezen hie ze zo bezig zijn met al die sportactiviteiten, footbalgames etc. Of moet ik dat meer zien als een derby tusen Ajax en Feyemoord? Lieve groet Nicole

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active